5.10.2009

Roşia Montană, prima comunitate minieră în Cartea Recordurilor

 1.    Tema / Oportunitatea

Roşia Montană, o localitate minieră din Munții Apuseni (județul Alba), are o existență milenară, fiind cunoscută încă dinaintea cuceririi Daciei. A fost înființată de către romani în timpul domniei lui Traian ca oraș minier cu coloniști din Iliria. Primul document în care s-a specificat acest lucru este o tablă din ceară ce datează din 6 februarie 131.

 Ziua Minerului, sărbătorită în majoritatea comunităților miniere din țară pe data de 20 august, reprezintă comemorarea ortacilor (care şi-au pierdut viaţa în mine) dar şi respectul pentru tot ceea ce înseamnă profesia de miner.

În prezent comunitatea minieră din Roșia Montană este printre puținele comunități miniere din țară, care în ciuda crizei economice (atât la nivel local cât și național), încearcă prin diverse evenimente locale să promoveze tradițiile minerești. Greutățile întâmpinate sunt de natură financiară dar mai ales datorită reputației (percepției) negative pe care o are memoria colectivă (prezentă) asupra meseriei de miner. Astfel, agenția PR & MORE împreună cu Agenția 23 au propus Primăriei Roșia Montană o campanie care să schimbe percepția opiniei publice asupra meseriei de miner, dar mai ales să sublinieze importanța păstrării și valorificării unor tradiții milenare. Campania viza stabilirea unui record mondial, cu ocazia Zilei Minerului (august 2009), care să pună în valoare tradițiile minereşti, specifice acestei zone: Cei mai mulți oameni care caută simultan aur cu şaitrocul (unealtă tradiţională pentru căutat aurul). Condiţiile realizării unui astfel de record mondial au fost stabilite şi supervizate de către Guiness World Records. La această provocare trebuiau să participe peste 100 persoane, care să caute în acelaşi timp aur cu şaitrocul în aluviunile aduse de pe râurile din zonă, în jurul unui jgheab de aproape 50 m lungime şi 2 m lăţime.

2.    Cercetarea

Echipa de proiect a folosit date şi informaţii din următoarele surse:

- Interviuri directe cu liderii de opinie (redactori şefi/directori redacţii/jurnalişti din presa locală/regională/națională; directori instituții culturale locale şi regionale; oficialități/personalități locale)

- Arhiva Muzeului Național de Istorie
– Arhiva Muzeului Național al Unirii Alba Iulia
– Arhiva Muzeului Mineritului din Roşia Montană
– Istoria orală a comunei Roşia Montană- Cercetare online (articole naţionale/internaţionale scrise despre situaţia mineritului din România)
– Facultatea de Biologie şi Geologie, Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca, Catedra de Mineralogie

După analizarea tuturor informaţiilor, concluziile au fost că:

1. Tradiția mineritului din zona Apuseni (care datează de peste 2000 de ani) e foarte slab reprezentată/valorificată la nivel local/regional/național.

2. Mineritul de la Roşia Montană a fost sursa principală de venit a locuitorilor din această regiune. Valorificarea/promovarea acestor tradiții ar putea să aducă atât un beneficiu economic acestei zone (şomajul fiind de peste 80%) dar şi beneficii culturale şi sociale.

3.    Planificarea

Obiective generale de PR
Obiectivele urmărite au fost:

1.    Promovarea campaniei „Roşia Montană, prima comunitate minieră în Cartea Recordurilor”, o campanie menită să informeze locuitorii zonei Apuseni dar şi a țării, despre tradițiile minereşti de la Roşia Montană.

2.    Promovarea şi valorificarea tradițiilor minereşti de la Roşia Montană

Indicatori de performanţã:

•    Ocuparea locurilor de participare în regim de 80%
•    Rata de satisfacție a participanților: 75% (obiectul sondajului: evenimentul ajută în repoziționarea profesiei de miner şi dă o speranță pentru viitorul acestei profesii)
•    Prezenţă la eveniment de 75% a redacţiilor din presa locală/regională (jud. Alba)
•    Acoperire media: presa locală – 20 articole; presa regională – 15 articole; presa națională – 10 articole; presa online – 75 articole; TV local – 10 ştiri; TV national – 7 ştiri; YouTube & Trilulilu – 2000 vizualizări
•    Stabilirea recordului mondial (numărul necesar stabilirii acestui record era de 100 de persoane)
•    Crearea unui cadru instituțional (prin donații şi sponsorizări) în care să fie promovate şi valorificate tradițiile minereşti din regiunea Apuseni.

Categorii de public ţintă

•    Lideri de opinie din:
1. Presă (televiziune, radio, presa scrisă şi internet) – redactori şefi şi jurnalişti din presa locală/regionala/centrală
2. Instituții/personalități culturale
•    Locuitorii zonei Apuseni (reprezentată prin 12 comunități miniere din județele Alba, Hunedoara şi Bihor)

3. Companii mijlocii şi mari din regiunea județului Alba

Mesaje cheie

•    Mesaje emoţionale: “La Roşia Montană mineritul este o tradiţie, care trebuie păstrată şi pusă la loc de cinste!”
•    Mesaje raţionale: “Primăria Roşia Montană susține şi promovează tradiția mineritului din zona munților Apuseni, o tradiție care datează de mai bine de 2000 de ani. Localnicii îşi doresc ca mineritul din Apuseni să devină din nou o sursă de trai şi civilizaţie în aceste locuri.”

Canalele de comunicare utilizate au fost:

•    întâlniri individuale cu liderii de opinie
•    comunicate de presă (locale/naţionale)
•    internet (PR Online)
•    radio local/national
•    televiziunea locală şi națională
•    presa scrisă locală şi naţională
•    direct mailing

4.    Implementare

Campania  pre-eveniment

- invitaţia şi materialele informative au fost distribuite în toate cele 12 comunități miniere, participante la Ziua Minerului
– comunicat de presă către presa locală/regională şi națională prin care se anunța încercarea de stabilire a recordului mondial
– spot radio transmis pe posturile locale şi prin comunele învecinate (cu ajutorul unei stații mobile)
– întâlniri cu liderii sindicali din regiunea Apuseni

Campania de comunicare a evenimentului

• Instrumentele folosite: interviuri în direct (radio şi TV local/regional/național), comunicat de presă (care a fost trimis către presa locală/regională/națională).
• Evenimentul s-a desfăşurat duminică, 30 august 2009, pe stadionul “Minerul” din Roşia Montană. În cadrul evenimentului a avut loc şi prima ediţie a “Festivalului Comunităţilor Miniere şi al Tradiţiilor Minereşti”. Pe parcursul acestui festival, 12 comunităţi din judeţele Alba, Hunedoara şi Bihor şi-au prezentat tradiţiile şi obiceiurile minereşti (expoziţii de carte şi de fotografie, tablouri şi obiecte minereşti organizate pe epoci, şteamp la dimensiuni reale, etc..). Punctul culminant al evenimentului a fost încercarea de a crea un nou record mondial: Cei mai mulţi oameni care caută simultan aur cu şaitrocul (unde s-au înscris peste 100 de persoane). Participanţii la eveniment au găsit paiete de aur, care au fost apoi trimise pentru analiză la Facultatea de Biologie şi Geologie, Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca, Catedra de Mineralogie. Recordul a fost omologat Guiness World Records prin emiterea certificatului oficial către Primăria Roşia Montană.

Comunicarea post – eveniment

•    Comunicarea internă: rezultatele campaniei “Roşia Montană, prima comunitate minieră în Cartea Recordurilor” au fost comunicate angajaţilor primăriei Roşiei Montană dar şi participanților printr-o scrisoare din partea primarului
•    Comunicarea externă: comunicate de presă către presa locală/regională/națională; scrisori de mulţumire către liderii de opinie privind rezultatele obţinute în urma campaniei derulate; PR Online – clip YouTube şi Trilulilu

5.    Evaluarea

- participare de 100% din partea redacţiilor locale şi regionale (jud. Alba)
– acoperire media: presa locală – 25 articole; presa regională – 20 articole; presa națională – 15 articole; presa online – 100 articole; TV local – 13 ştiri; TV national – 10 ştiri; YouTube & Trilulilu – 3500 vizualizări
– s-au ocupat în regim de 100% locurile disponibile (numărul participanților a fost de peste 5000, capacitatea maximă a locației)

  • recordul mondial a fost omologat de către Guiness World Records (au participat peste 100 de persoane care au căutat simultan aur cu şaitrocul)
  • rata de satisfacție a participanților: 90% (obiectul sondajului: evenimentul ajută în repoziționarea profesiei de miner şi dă o speranță pentru viitorul acestei profesii)

-  în februarie 2010, Primăria Roşia Montană împreună cu Muzeul Naţional de Istorie a României, Muzeului Naţional al Unirii Alba Iulia şi în parteneriat cu Roşia Montană Gold Corporation a inaugurat prima casă (din centrul istoric al comunei) în care este adăpostită expoziţia permanentă de istorie a mineritului “Aurul Apusenilor”.

 Ziua Minerului 2009

Proud member of IPRN

IPRN
RO  |   EN  |   DE
PR & MORE pe Facebook PR & MORE pe Twitter PR & MORE pe YouTube