26.10.2011

Raport anual World Vision: povestea vieţilor care se schimbă

1. Obiect şi oportunitate

World Vision România a ales agenţia PR & More pentru serviciile de creaţie a Raportului Anual al organizaţiei, înţelegând că o asemenea publicaţie este un instrument important, prin care ONGurile îşi informează nu doar membrii, ci pe toţi cei implicaţi sau interesaţi de activitatea lor. Rezumând activitatea anului anterior şi evidenţiind direcţia pentru următorul stadiu de dezvoltare, Raportul Anual trebuie să fie o sinteză clară a situaţiei din organizaţie. În acelaşi timp, este o invitaţie la acţiune care urmăreşte să stimuleze donarea şi parteneriatele în anul ce urmează.

World Vision este una dintre cele mai mari ONGuri la nivel mondial. În România, are birouri în opt judeţe şi este activă în comunităţi sărace, oferind sprijin şi ajutor celor în nevoie. A-i convinge pe potenţialii donatori şi suporteri să-i înţeleagă misiunea, printr-un Raport Anual puternic şi eficient, este un pas spre mobilizarea resurselor necesare în a schimba cu adevărat vieţi.

Există două genuri de mesaje pe care PR & More a dorit să le transmită prin Raportul Anual World Vision:

  • Un mesaj raţional: a explica faptul că World Vision este o organizaţie transparentă şi responsabilă cu fondurile încredinţate. Un accent important este pus pe datele financiare, incluzând o evidenţă detaliată a veniturilor şi cheltuielilor, astfel încât toţi cei implicaţi să vadă direcţia în care au mers fondurile.
  • Mesaj emoţionat: World Vision este un prieten apropiat al copiilor şi familiilor din zone defavorizate. Este o prezenţă apropiată comunităţilor locale şi este întotdeauna acolo pentru a-i ajuta pe cei care au nevoie. Implicarea World Vision trece dincolo de ajutorul punctual şi, de multe ori, are un impact profund, care schimbă cu adevărat vieţile comunităţilor şi familiilor.

2. Cercetare

Un raport anual de succes vorbeşte nu doar despre organizaţie, ci şi despre nevoile comunităţii în care ONGul este activ. Raportul Anual World Vision’s ia în calcul realităţile din România pentru a demonstra nevoia pentru programele organizaţiei; în acest fel am reuşit să arătăm că a nu acţiona costă MAI MULT decât a suporta costurile programelor World Vision.

Sursele de informații pentru Raportul Anual includ:

  • Date culese de voluntarii și angajații World Vision care lucrează la fața locului, cu privire la nivelul de trai din comunitățile locale
  • Declarațiile oficialilor Uniunii Europene, reflectate de media și jurnalele oficiale ale UE
  • Politica și regulamentele europene cu specific social (ex. dedicate reducerii abandonului școlar, creșterea nivelului de trai)
  • Rapoarte privind situația din sectorul educației
  • Sumare de presă 
  • Rapoarte anuale ale altor organizații din România și străinătate

3. Concept

Conceptul Raportului Anual a fost “Spune o poveste” – pentru a trece dincolo de cifre şi a demonstra impactul muncii World Vision şi modul în care se schimbă vieţi, prin a prezenta poveştile care rar ajung la donatori. Decizia a fost de a ilustra fiecare capitol cu o astfel de poveste, un caz particular sau un beneficiar; în cele din urmă, provocarea a fost să alegem doar unul din nenumăratele cazuri impresionante şi să îl alegem pe cel care ilustra cel mai bine activitatea ONGului în acest sector.

Designul a fost complementar acestui concept: ilustrațiile au aspectul unor desene, similar desenelor copiilor, o reamintire vizuală constantă a misiunii primare World Vision. Desenele adaugă o latură umană, apropiată, chiar și secțiunilor tehnice precum raportul financiar, pentru că stilul este folosit nu doar în layoutul general, ci și în infografice, titluri de capitol sau ca element decorativ.

Fotografiile folosite sunt imagini surprinse în anul anterior, în diverse ocazii, de fotografi amatori implicați în munca organizație. Multe sunt instantanee, menite să reamintească momentul mai degrabă decât gândite din start ca o ilustrație a activității realizată profesional. Cu toate că folosirea lor a reprezentat o provocare din punct de vedere tehnic, ele adaugă un nivel de autenticitate și îi duc pe cititori, pe fiecare pagină, într-o vizită virtuală în comunităţi reale World Vision.

4. Implementare

Raportul a fost gândit într-o manieră prietenoasă, uşor de înţeles şi clar structurată. Documentul include mai multe secţiuni care prezintă activitatea ONGului:

  • Raport financiar 2010, cu o explicaţie detaliată a cheltuielilor şi veniturilor. De asemenea, au fost prezentate separat costurile administrative de fondurile care merg direct la beneficiari 
  • Secţiuni dedicate pentru fiecare dintre programele naţionale ale World Vision: educaţie, sănătate, dezvoltare spirituală, răspuns la dezastre, dezvoltare comunitară, sprijin pentru economie şi agricultură 
  • Voluntari – include realizări ale voluntarilor și profilul unui voluntar de excepție 
  • Donații –  cu donatori, profilul unor importante companii care sprijină cauza WV și vedete care au devenit „ambasadori” ai misiunii organizației
  • Parteneriat pentru dezvoltare  – dedicat parteneriatelor internaționale ale organizației
  • Nevoi de finanțare pentru anul următor  - pe baza unor date statistice reale (precum “25% dintre copiii din zone rurale nu ajung să meargă la gimnaziu), acest copil arată nevoia dezvoltării viitoare pentru a ajunge la toți cei care au nevoie de sprijin deosebit, reintegrare socială sau o șansă la un viitor de succes

5. Impact

Raportul Anual a fost tipărit în 1.250 de exemplare și a atins mii de potențiali cititori – jurnaliști, parteneri, activiști în alte ONGuri, beneficiari, instituții publice, autorități locale și centrale.

Raportul poate fi găsit în birourile WV din întreaga țară – București, Iaşi, Cluj, Craiova, Vâlcea, Vaslui, Constanţa și Ialomiţa. Este, de asemenea, parte a unui pachet de prezentare oferit potențialilor donatori și folosit ca un instrument de strângere de fonduri, inclus în mapele de presă și prezentat în toate evenimentele organizate în cursul anului.

Conceptul „Spune o poveste” s-a dovedit un succes printre oamenii din comunitățile World Vision, care au fost încântați să descopere că Raportul Anual, de multe ori un document greu de parcurs, îi are acum pe ei și poveștile lor în prim plan. Copiii și-au admirat fotografiile, iar voluntarii s-au bucurat să citească mai multe detalii despre programele în care s-au implicat.

World Vision

Proud member of IPRN

IPRN
RO  |   EN  |   DE
PR & MORE pe Facebook PR & MORE pe Twitter PR & MORE pe YouTube